Cat Ba, Tam Coc, Phong Nha en Hue - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Sybren en Jet - WaarBenJij.nu Cat Ba, Tam Coc, Phong Nha en Hue - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Sybren en Jet - WaarBenJij.nu

Cat Ba, Tam Coc, Phong Nha en Hue

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Sybren en Jet

15 Maart 2016 | Vietnam, Lào Cai

Na onze lange reis van Sa Pa via Hanoi en Hai Phong, zijn we aangekomen in Cat Ba. Cat Ba is minder toeristisch dan Ha Long bay maar ziet er hetzelfde uit. De wandeling door de jungle was prachtig, al was dit behoorlijk (gevaarlijk) klimmen op sommige momenten. Met een gezellige groep van 8 in totaal hebben we de wandeltocht, lunch en boottocht gedaan. De boottocht was prachtig: ongelooflijk om de drijvende huizen te zien die gemaakt zijn van afval/plastic. (Zie foto's)
Tam Coc was onze volgende bestemming. We kwamen via Ninh Binh met de taxi aan.. Om vervolgens erachter te komen dat we nergens konden pinnen.. Oftewel: terug naar Ninh Binh. Het was al redelijk laat op de avond en het enige wat we konden krijgen was een scooter die we een uurtje konden huren. Na wat twijfelende blikken (toen Sybren vroeg 'how does it start?') en twee veel te kleine helmen (met hello kitty) hebben we een ATM gevonden en onze portemonnees weer aangevuld.
De dag erna was werkelijk prachtig. We zijn gestart met een boottocht in Trang An. Deze wordt geroeid met de handen en voeten en kan maximaal vier personen meenemen. Het Vietnamese stel wat bij ons in de roeiboot zat heeft meer foto's met ons gemaakt dan wij in de hele vakantie... De roeiboot vaart door de grotten heen (dus heel veel bukken!) waarna je in een rustig geweldig mooi stuk natuur komt. Helaas waren wij de attractie aan het einde van deze tocht. Ontzettend veel mensen begonnen naar ons te roepen en foto's te maken van ons (in plaats van het park), ontzettend bizar! Dit liep uit de hand bij de Bai Dinh pagode. Hier werden we achtervolgd door wel 40 mensen die aan ons zaten en riepen. Behoorlijk irritant. De pagode was echter prachtig en de enorme Boeddha beelden zijn erg mooi. Na nog wat rondgereden te hebben en kleine bezienswaardigheden te hebben gezien zijn we met de nachtbus vertrokken naar Phong Nha.

Toen begon de ellende, zoals een aantal van jullie weten is Sybren soms wagenziek.. Hij hield het welgeteld anderhalf uur uit voordat hij de wc in beslag nam. Na ongeveer 8 uur (en 2 keer overgeven van Sybren later) zijn we aangekomen in het hostel. Hier vond Sybren een geschikt tuintje om zijn misselijkheid voort te zetten waarna we een aantal uur in het hostel hebben geslapen (omdat we 4.15 aankwamen). Helaas bleken we deze ochtend beide misselijk te zijn wat gevolgd werd door een ziek dagje. Waarschijnlijk voedselvergiftiging. Gelukkig zijn we de dag erna fit genoeg om een geweldige tocht te maken door de Phong Nha- en Tien Son cave. Dit was het mooiste van de reis tot nu toe (Sybren vindt de boottocht door Tam Coc), al is het regelen van deze trip nogal moeilijk aangezien je zelf een boot moet verzamelen van maximaal veertien man (het werden er uiteindelijk 8 maar het was erg gezellig). Zie de foto's voor de mooie beelden!

Vanuit Phong Nha zijn we per trein (we laten de bus maar achterwege...) naar Hue vertrokken. Deze stad heeft een vrolijke sfeer met veel drukte en chaos maar een goed café met lekker ontbijt en koffie (voor het eerst, de koffie is niet te drinken hier). De keizerlijke hoofdstad was erg mooi en had vele (bizarre) verhalen. Helaas is mijn camera gevallen (nee niet eens domheid maar het koordje schoot los) en is mijn lens stuk waardoor Sybren voorlopig het fotograferen op zich moet nemen. Het repareren is niet gelukt wat ons een extra nacht in Hue opleverde (en een dag lekker niks doen). We zijn wel zo verstandig geweest om ons beschimmelde, met mieren en bloedvlekken-in-bed hotel om te wisselen voor een heerlijk hotel met heerlijk ontbijt en geweldige service. Hier hebben we ook onze was laten doen. Daar had ik even beter over na moeten denken.. Mijn lange broeken zaten in de was en het weer sloeg ineens om. Het was koud en ging regenen.. Hierdoor was ik verplicht met Sybrens lange broek aan (bovenkant vier keer omgevouwen en de onderkant twee keer) uit eten te gaan (wat absoluut geen gezicht was).

Nu gaan we helemaal schoon en bepakt door naar Hoi An. Tot snel!

• 15 Maart 2016 - 19:30

Erik :

Hoi dame en heer , leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken baba.
    Blijf schijven en fotograferen , erg leuk.
    veel plezier uit het koude kikkerland. Gr Erik

• 17 Maart 2016 - 22:26

Marjolijn:

Hoi Sybren en Jet, wat beleven jullie veel ! Heel afwisselend en een plezier om te lezen. wat een pech met de camera.Veel liefs gewenst.

• 20 Maart 2016 - 12:48

Shamon:

haha heerlijkerds!
    waar is die foto van jou in de broek? ;)

en de lens al terug? dikke kus

• 30 Maart 2016 - 14:03

Marlies Berry Mick En Bjorn:

Hoi jet en Sybren,
    Wat een avontuur en prachtige foto's...( een echte cultuurshock ,Huizen van afval/plastic

• 24 April 2016 - 21:05

Loes:

Heerlijk om te lezen.... Ik moet echt lachen om jouw geweldige omschrijvingen Jet! Maar het is ook heel wat wat jullie hebben meegemaakt. Cool! Ik lees weer verder :)